Koliko danas znamo o feminizmu? Dvadeset žena i četiri zašto

Za potrebe istraživanja u kolegiju “Uvod u feminističku antropologiju” na Filozofskom fakultetu u Zagrebu dvadeset žena je odgovorilo na četiri pitanja. Što je feminizam? Smatraju li se feministkinjom? Tko je feminist? Koji je problem feminizma?

Odgovori u ovom tekstu preneseni su punim verbatim stilom. Psovke koje su dio pisanih, ali i usmenih odgovora te stilska obilježja razgovornog jezika nisu mijenjani. Činilo mi se da oni čine sastavni dio načina na koji se ponekad „govori“ i „misli“ o velikim temama u neformalnim okolnostima kakvu su predstavljali naši razgovori i prepiske. Zbog toga odgovore koje prenosim nisam uređivala stilski, gramatički ni pravopisno. Odgovori su komponirani kao dramski dijalog u trodijelnu strukturu čiji su dijelovi naslovljeni jednom riječju ili sintagmom u svrhu osiguravanja neke vrste ključa za čitanje. Moje sugovornice i korespondentice imenovane su pseudonimom.

Ovaj eksperimentalni etnografski tekst nastaje na tragu „imaginativnih praksi“ pisanja etnografije koje polaze od ideje da “je imaginacija aktivni dio iskustva i poimanja [svijeta]“ (usp. McLean prema Culhane 2017: 13). Cilj mi je bio pisanje „drugačije vrste etnografije“ i korištenje imaginativnih praksi i kreativnih metodologija u etnografskom izvještavanju o svijetu koji promatramo, u kojem sudjelujemo i koji u konačnici pokušavamo razumjeti.

Eksperimentalnim etnografskim prikazom ideja koje se pripisuju feminizmu kao pokretu, slici feministkinje i društvenoj recepciji feminizma, željela sam ukazati na to da je priča o feminizmu nezgotovljena i sastavljena od niza glasova. Glasove sam stoga prenosila direktno. Istovremeno sam željela pokazati da moje sugovornice, odabrane po principu snježne grude u grupi poznanica i studentica jednog zagrebačkog Fakulteta, odražavaju niz različitih stavova o feminizmu. Te ću stavove i razmišljanja nazvati „bukom u feminizmu“ koja, čini mi se, neobično nalikuje na i odražava djelomice opće mišljenje neokonzervativne zajednice koje ću nazvati „bukom oko feminizma“. Za potrebe tumačenja ove vježbe čini mi se da je potrebno ponuditi kratko objašnjenje ili neke osnovne zaključke.

Središnju os čini raspoznavanje feminizma kao borbe za ravnopravnost žena i muškaraca. Uz nju se nalaze razne spekulacije o njegovoj definiciji i snažan otpor prema radikalnoj slici koju feminizam očito stvara. O problematici feminizma sudionice ovog eksperimenta otvoreno progovaraju, a tek nekoliko sudionica svojim razmišljanjem ”u buci” razabire temeljnu ideju feminizma te se definira feministkinjom. Važnima su se pokazale slavne pjevačice i glumice koje uvelike utječu na stvaranje percepcije o feminizmu, promiču feminističke stavove koji vrlo lako dolaze do šire publike te ih to čini ključnima, ali ne i dovoljnima za stvaranje pozitivne slike o feminizmu.

FEMINIZAM je…!

Antonija: Feminizam? Neam pojma šta je, nekom logikom bi rekla da ima veze sa ženama i pravima žena, al sad da točno mogu reći šta je ne bi znala [smijeh]

Hana: Pa iskreno ne znam ni ja šta je feminizam. Jer ono svašta se u zadnje vrijeme zove feminizmom zato ti i kažem da ne mogu odgovoriti ukratko na to.. Jer vamo na svakoj kavi bilo ko da prođe ljudi krenu sa vidi ova feministkinja zato što se nije našminkala il neki kurac i krenu srat, a isto tako ne znaju.

Lana: Feminizam bi bio nekakav pokret koji drži da žene trebaju biti i jesu jednake muškarcima.

Karla: Feminizam jest pokret kojim se pokušavaju poboljšati prava žena, odnosno postići izjednačavanje prava muškaraca s pravima žena.

Lucija: Feminizam je društveno politički pokret koji ima u cilju izjednačiti položaj i prava muškaraca i žena.

Kristina: Valjda je tako, gdje su žene ravnopravne muškarcima.

Mia: Za mene, feminizam je pokret izmišljen od strane potlačenih žena koje još uvijek nisu shvatile da žene kontroliraju svijet (kontrolirajući muškarce). Smatram da je za većinu žena nemoguće bit uspješna majka i domaćica i poslovno uspješna žena (pri čemu se uspjeh smatra veća društvena moć i velik prinos novca u kućanstvo). Smatrala sam se feministkinjom, ali sam onda shvatila da borba za jednakost prava će donijet samo da moram radit do 65. godine + cijepat drva, a to mu se ne sviđa. + shvatila sam da prava žena može kontrolirati muškarca (ne kažem da je to moralno). Ne padaju mi na pamet one tete kaj su prosvjedovale i umrle (dan žena i te priče).

Lucija: Mislim da je jedini problem s feminizmom sam naziv. Primitivno društvo po nazivu shvaća ovo kao pokret kojim žene žele iskorijeniti muškarce iz društva, u Hrvatskoj tome pripomaže činjenica da žene većinom još uvijek preuzimaju tradicionalnu ulogu majke i domaćice, a ako se javno prozoveš feministkinjom smatra te se “mrziteljem muškaraca”.

Sara: Pa ponekad se previše teži poboljšanju prava žena, a “zanemaruje” se muškarce.

FEMINISTKINJA…?

Ana: A gle, smatram se feministkinjom, ali ne radikalnom, to jest. moja uvjerenja ne odlaze u krajnost. Smatram se feministkinjom jer podržavam akcije koje se tiču borbi za ravnopravnost žena i muškaraca (često o tome imamo tribine, debate, filmske večeri na faksu).

Doris: Pa da, svakako ne službeno ili radikalno [smijeh], nego mi je nekako u današnje vrijeme normalno da svaka žena sebe smatra ravnopravnom jednom muškarcu, da nastoji poboljšati svoj položaj i slično, iako to nije uvijek slučaj. U svakom slučaju, uvijek se borim za poboljšanje svojeg položaja i ne dozvoljavam ili podupirem ikakvu vrstu diskriminacije.

Lucija: I ja, feminist je svatko tko podupire ovaj pokret i zalaže se za ravnopravnost spolova.

Patricija: Podržavam feminizam, ali se ne smatram feministkinjom jer ne razmišljam baš o tome. Sve je i ovako u kurcu.

Hana: Ni ja se ne smatram nešt posebno feministkinjom. Ne pratim medije i sranja i čula sam svašta u zadnje vrijeme za feminizam i ništa konkretno nisam sama istraživala tako da ne mogu odgovoriti na to ako nisam informirana. Inače bi, al ne da mi se sad guglat šta je trenutno feminizam jer se jedno vrijeme bore za ženska prava, drugo vrijeme hoće ubit gejeve i zatvaraju se gole u kaveze na ulici.

Antonia: Ako feministkinja znači to da mislim da trebamo imati jednaka prava kao i muškarci onda se smatram, da…zato što mislim da su žene izrazito pametna i inteligentna bića i da imaju pravo izbora toga hoće li ona biti kućanica ili predsjednica države, a ne da joj je nametnuto da sjedi kući i zadovolji se time te da misli da nikad ne može postići bolje od toga, iako ne znam nijednu feministkinju [smijeh]. Mislim vjerojatno sam čula al sad da se vako sjetim sama od sebe nula bodova [smijeh].

Lucija: Ako se misli pod celebrityje koji su feministi, znam dosta: Angelina Jolie, Halsey, Ellen, Barack Obama, Malala Yousafzai..

Monika: Simone de Beauvoir, Judith Butler, Gayatri Spivak,…

Maja: Marilyn Monroe, Oprah, Coco Chanel…

Kristina: Možda Beyonce, ona ima pjesmu o tome..

Ema: Ja ne znam ni jednu.

Jelena: Ni ja.

Karla: Znam za Betty Friedan. Problem je što je premalo feminiskinja u ovom izopačenom svijetu. Trebalo bi ih biti mnogo više, trebala bi se svaka žena sama za sebe, odnosno kao pojedinac borit za svoja prava, obrazovat se i ne dozvolit da se u bilo kojem smislu ponižava i omalovažava.

Spomenka: Žene imaju jednaku vrijednost kao i muškarci i mogu jednako pridonjeti dobra društvu.

Antonia: A mislim da sada više nema tog problema…za razliku od prijašnjih vremena mislim da smo do dana današnjeg se napokon uspjele izborit za svoj spol [smijeh].

THEY TAKE IT TOO FAR…?

Jelena: Problem je što su nekad feministkinje previše radikalne pa u očima javnosti izgledaju neozbiljno.

Maja: I dalje muškarci misle kako su moćniji u određenim zanimanjima od nas.

Kristina: Možda je problem jer onda neke te ženske ful hejtaju muške, a mislim da to nije cilj feminizma.

Andrea: Ali pokret je nerealan, koliko sam mogla skužiti, jer muškarci i žene su u startu različiti i ne može onda biti sve potpuno isto što se tiče npr. poslova.

Klara: Nemam pojma o tim problemima, ali i smatram i ne smatram da sam feministkinja. Smatram se jer želim da žene imaju ista prava, a ne smatram jer se ne zalažem javno za ništa.

Ema: Ja se smatram zato što mislin da žene trebaju imati prava biti što one žele.

Ivana: A ja jer primjećujem seksističke sitnice na najrandom mjestima, novine, reklame, komentari po forumima i tako slične stvari, komentari ljudi u prolazu i tako dalje…

Monika: Problem feminizma je i ponekad bespotrebna sotonizacija suprotnog spola i optuživanje patrijahata za apsolutno sve društvene probleme. Zar stvarno mislite da je ekonomska kriza nastala jer je bijeli muškarac sa zapadne hemisfere svijeta jednog jutra zaspao na posao jer se prošlu noć previše zaigrao sa svojom ljubavnicom? Come on!

Ivana: Neki ljudi ga, moram na engleski jer je bolji izraz, they take it too far.

Doris: A tu je i problem taj što se feministkinje često nalaze u nezgodnom položaju jer ih se odmah povezuje s nekom radikalnošću, radikalnim feminizmom.

Sanja: Ali znaju pretjerati i otići u ekstremizam što više nije borba za jednakost.

Ana: Često pretjerivanjem dolaze u središte medijske pozornosti pa se na feminizam zbog toga ponekad gleda na lošiji način. Iako su “performansi” takvih skupina upadljivi i svijet odreagira na njih, mislim kako ipak pravi problemi s kojima se žene nose postanu još veći nakon toga.

Patricija: Feminizam nema problem, ali sa feminizmom imaju problema.

Šima Jelić
sjelic@ffzg.hr

* * *

CULHANE, Dara. 2017. “Imagining: an Introduction“. U A Different Kind of Ethnography. Imaginative Practices and Creative Methodologies, ur. Denielle Elliott i Dara Culhane. New York, Ontario, Canada: University of Toronto Press, 1-21.